Troværdige og utroværdige faggrupper – online og offline
Afstanden mellem det, vi oplever fysisk og digitalt, er faktisk ikke så langt fra hinanden, som vi går og tror. Der foreligger flere undersøgelser, der påviser, at vi danskere er yderst skeptiske, når det kommer til at handle – hvad enten det er offline eller online.
For ikke længe siden leverede BT.dk en artikel om de mest – og mindst – troværdige faggrupper. I den artikel, der naturligvis byggede på omfattende undersøgelser, har sygeplejerskerne indtaget førstepladsen, mens dommere er at finde på andenpladsen. Sygeplejerskernes kolleger – lægerne – runder top tre af.
Disse faggrupper blev vurderet på en skalaen, der går fra 1 til 5, hvor fem er højst. På denne skala scorede sygeplejersken 4,04, mens både dommere og læger scorede 3,94.
Alle tre faggrupper er samtidig gået frem i troværdighed, og det samme er flere andre faggrupper som blandt andet bankrådgivere, ejendomsmæglere og håndværkere.
På præcis samme måde er vi som danskere opmærksomme, når vi benytter services eller handler online. Her er opdelingen bare en lidt anden. For, hvor vi med de fysiske omstændigheder taler udelukkende om servicefag, snakker vi med online-delen udelukkende webshops. Under disse webshops viser det sig, at vi særligt er opmærksomme på, om sproget for den pågældende hjemmeside er dansk, og om den pågældende hjemmeside har let forståelige handelsbetingelser.
Men det er ikke det eneste. For under disse ligger der en bekymring for vores personlige oplysninger, og hvorvidt disse bruges efterfølgende – og på hvilken måde. F.eks. hvis vi køber sexlegetøj, vil vi helst ikke indgå i en del af den pågældende butiks markedsføring efterfølgende, viser undersøgelser. Det vil vi f.eks. gerne, hvis det kommer til modetøj, hvor vi på den måde kan holde os opdateret på de nyeste tendenser.