Sådan kan du finde din nye medarbejder til din virksomhed
Er din virksomhed i vækst? Har I for mange ting om ørerne og for mange bolde i luften? Så kan det være tid til at ansætte den nye medarbejder i din virksomhed!
Mange især større virksomheder har deres egne HR- afdelinger til at tage sig af alle de forskellige medarbejderforhold. Dette gælder opgaver lige fra rekruttering og ansættelse til at håndtere afskedigelser og den lovpligtige arbejdspladsvurdering. At have en HR-afdeling er en stor hjælp, fordi virksomheden derved er sikret kvalificeret og kompetent hjælp til de forskellige personaleproblematikker, som kan opstå.
For mindre virksomheder kan det være udfordrende og potentielt problematisk, hvis virksomheden ikke har sin egen HR-afdeling. Nogle virksomheder vælger at håndtere det traditionelle HR-arbejde selv, mens andre virksomheder igen vælger at få hjælp fra en ekstern HR-konsulent. Begge modeller har fordele og ulemper, men mange små virksomheder finder det særligt fordelagtigt, hvis de kan få hjælp til deres HR-arbejde fra kvalificerede, eksterne HR-specialister.
Dette gælder også i forbindelse med rekrutteringsforløb og ansættelser af nye medarbejdere.
Hvordan gør du, hvis du skal ud og finde en ny medarbejder?
Hvis du skal ansætte en ny medarbejder, skal du finde vedkommende først. Hvis ikke du har en eksisterende HR-afdeling i din virksomhed, skal du gøre alt dette arbejde selv. Som enhver ejerleder ved, er dette et stort og omfattende arbejde.
Ligeledes er det meget dyrt at ansætte og oplære en medarbejder, indtil vedkommende kan tjene pengene hjem til firmaet igen. Så meget desto dyrere bliver det, hvis du har fået ansat den forkerte medarbejder, som forlader din virksomhed igen efter blot et år!
Derfor kan det være en stor fordel, hvis du får hjælp til rekruttering i din virksomhed. Du kan nemlig hyre et rekrutteringsbureau, som er specialiseret i at hjælpe med at screene kandidater til stillinger samt opsætte jobannoncer og køre hele rekrutteringsforløbet for dig.
Disse HR-virksomheder vil også kunne hjælpe med at udfærdige ansættelseskontrakten samt holde dig opdateret omkring de relevante og gældende overenskomster. Følg linket, og læs mere om hjælp til rekruttering her.
Fordelen for dig, når du outsourcer HR-arbejdet og rekrutteringsforløbet til en specialiseret HR-konsulent, er således, at du dels slipper for at gøre det meste af dette arbejde selv, dels får kvalificeret og yderst kompetent hjælp til arbejdet.
Dette betyder, at du derved kan spare penge og ressourcer og at sandsynligheden for, at du finder den rette medarbejder til jobbet i første forsøg bliver meget større, end hvis du selv skulle sørge for rekrutteringsforløbet. Med andre ord vil dine udgifter til rekrutteringsbureauet således kunne tjene sig selv hjem igen relativt hurtigt.